Bałkański blog Agnieszki Skieterskiej, pisany od 2007 :: And all that will be left are the stories we have told
wtorek, 13 stycznia 2015
Na 2015 rok

Blog "Oko na Bałkany" zaczyna ósmy rok swojego istnienia. Mam nadzieję, że będę miała nieco więcej czasu na pisanie niż ostatnio i czytelnicy znów znajdą tu ciekawe bałkańskie historie! 

Zamiast długiego wpisu, trochę na fali wydarzeń w Paryżu, a trochę z okazji Nowego Roku, przesyłam Wam fotograficzną pocztówkę z mojej tegorocznej włóczęgi po Bałkanach.

Życzę Wam i sobie, by takich miejsc, jak to na zdjeciu, gdzie tuż obok siebie w spokoju stoją meczet (na Bałkanach džamija), cerkiew prawosławna i kościół katolicki, było wokół nas jak najwięcej i by nie pozbawili ich nas ci, którym na tym zależy. 

A zdjęcie zrobiłam w Czarnogórze, w miasteczku Gusinje, u stóp gór Prokletije.

niedziela, 01 sierpnia 2010
Powstanie Warszawskie 1944 - fotografia na 66. rocznicę

Dziś o godzinie 17.00 w Warszawie znów zawyją syreny. Uczcimy godzinę "W" (wybuchu), w której w 1944 roku rozpoczęło się trwające 63 dni Powstanie Warszawskie.

W warszawskich rodzinach pamięć o walkach z 1944 roku wciąż jest żywa, bo prawie każda z nich straciła kogoś w Powstaniu lub miała kogoś bliskiego, kto w nim walczył. Nie wdaję się w dyskusje, czy miało to sens. Dla mnie miało. Mimo, że zginęło ok. 200 tys. warszawiaków (głównie ludności cywilnej), a miasto i jego mieszkańcy ucierpieli straszliwie.

Narzekania na to, że Warszawa dziś nie taka piękna jak przed wojną i bez dawnej duszy ładnie podsumował we wstępie do płyty wawa2010.pl Grzegorz Wasowski: "Warszawa nie ma piękna Krakowa, Warszawa nie ma piękna Pragi, ale jak tu być pięknym, kiedy jest się nieugiętym..."

Przy okazji rocznicy powstania dzielę się z Wami moim zeszłorocznym odkryciem fotograficznym (dla znawców nie jest to pewnie nowość, ale dla mnie była). Otóż będąc w Budapeszcie na wystawie Roberta Capy, jednego z najsłynniejszych, jeśli nie najsłynniejszego fotoreportera wojennego w historii, pierwszy raz widziałam jego zdjęcia robione w Polsce po zakończeniu II wojny światowej.

Fotograf, z pochodzenia Węgier, który współzakładał prestiżową agencję Magnum, był w Warszawie w październiku 1948 roku. Robił zdjęcia m.in. w ruinach getta. Z tego pobytu na budapeszteńskiej wystawie można było zobaczyć dwa zdjęcia. Jednym z nich była fotografia przedstawiająca otoczony morzem ruin kościół świętego Augustyna na Nowolipkach.

Warszawa 1948, kościół św. Augustyna otoczony ruinami getta, fot. R.Capa

 W czasie powstańczych walk na wieży, która kiedyś była najwyższa w Warszawie, był niemiecki punkt obserwacyjny i gniazdo karabinu maszynowego. Po powstaniu Niemcy podpalili kościół, spłonęło jego wnętrze, ale mimo pierwotnego planu nie wysadzili go w powietrze. Ocalał, jako jedyny budynek getta. Stał się też symbolem zagłady miasta. Do historii przeszło jednak inne zdjęcie kościoła (nie znam autora, jeśli ktoś zna, proszę o sygnał!):

 Update z 30.11.2012 r. Tu znajdowało się wspomniane wyżej zdjęcie kościoła św. Augustyna wśród ruin, ze względu na ochronę praw autorskich zostało usunięte. Okazało się, że fotografię tę wykonał Pan Karol Szczeciński, operator Polskiej Kroniki Filmowej. Jeśli chcecie zobaczyć jak wygląda, poszukajcie w Google'u. Polecam też artykuł o autorze słynnego zdjęcia w serwisie Newsweek.pl

Drugiej warszawskiej fotografii Capy nie mogę znaleźć w internecie w sensownej rozdzielczości.

Fajnie byłoby gdyby muzeum, na 70 rocznicę Powstania Warszawskiego przygotowało dużą wystawę fotografii, w tym tych wykonanych przez słynnych fotografów i tych, które odnaleziono w ostatnich latach.

 Wydarzeniem tegorocznych obchodów jest dla mnie zdecydowanie premiera pięciominutowego trójwymiarowego filmu "Miasto Ruin", przedstawiającego Warszawę po II wojnie światowej. Dokumentacja filmu powstawała dwa lata, a animację przygotowano w oparciu o ponad tysiącu zdjęć.

Od dziś film 3D można oglądać w Muzeum Powstania Warszawskiego. Trailer animacji, stworzonej przez zespół nominowanego do Oscara za "Katedrę" Tomasza Bagińskiego,  zamieszczam poniżej. Pod koniec można na nim zobaczyć także kościół św. Augustyna fotografowany przez Capę!

niedziela, 01 lutego 2009
Mieszkam w Bolsce :: I live in Bolska

Lubię oglądać warszawskie szablony. Niektóre są świetne. Spodobał mi się np. ten, w zaułku przy metrze Politechnika, więc dziś fotopocztówka z Polski.

In English: I live in Bolska ( Bols - popular vodka + Polska - the name of my country in Polish = Bolska)

Gdyby ktoś miał w archiwum jakiś fajny szablon, można podesłać (adres po lewej), chętnie opublikuję go na blogu.

A przy okazji informacja o małym sukcesie: "Oko na Bałkany" ma już całkiem niezłą pozycję w Google. Po wpisaniu frazy "Bałkany" blog wykakuje na 4 miejscu, tuż po hasłach Wikipedii i encyklopedii Onetu. To dzięki Waszym odwiedzinom i linkom, które zamieszczacie do "Oka", wyprzedzamy Rzeczpospolitą i forum Gazety.pl :) Dzięki!

Oto dowód:

Screen z 2.02.2009, g.20:13, kwadratowe obrazki się nie liczą, bo to google promuje swoją wyszukiwarkę grafiki.

 
1 , 2
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Zakładki:

"Oko na Bałkany" na ekranie
Przegląd filmowy Oko na Bałkany